Ett gammalt buzzword i kommunikationssvängen som förtjänar en återkomst är ”integrerad kommunikation”. I dagens PR och reklam tenderar många att jobba med många olika kanaler och många olika målgrupper på en gång. Med olika budskap. Det beror till stor del sannolikt på att de sociala medierna länge setts som en kanal som når ut till ungdomar. Och att det blivit en särskild yrkesdisciplin som har hand om dem rent praktiskt. De har fått jobba med täta skott mot övriga delar av en byrå eller en marknadsavdelning vilket det kanske funnits ett värde med tidigare. Men idag, när de flesta bör veta vad en social kanal är och hur den fungerar, är det dags att ta tillbaka kontrollen och börja tänka helhet igen.

 

Vad är integrerad kommunikation?

Integrerad kommunikation är när du har ett och samma budskap, riktat mot en avgränsad målgrupp, och låter samma budskap genomsyra alla dina kanaler. Du kan jobba integrerat i både din interna och din externa kommunikation. Faktum är att det bara är en fördel då det ökar sannolikheten att dina egna anställda kommer bli bättre bärare av budskapet.

Nu, när vi som kommunikationsproffs har tillgång till fler kanaler än någonsin tidigare, är det faktiskt lättare och billigare än någonsin förr att synka och förstärka budskapen. Att ta fram en informationsfilm kostar inte längre jättemycket. Och du behöver inte spendera miljoner på att låta sända den på TV. Med en liten budget kan du ta fram en riktigt snygg film och sen pumpa ut den i dina egna kanaler. Om ni jobbar tillsammans går det sedan att få viral spridning på den på ett sätt som gör att den förstärker dina andra kanaler.

Planera integrerad kommunikation utifrån budget

Att jobba integrerat låter som att det kräver en stor kampanj- eller kommunikationsbudget. Det är dock snarare tvärtom. Genom att jobba smart och noga planera samt samordna dina budskap och kanaler kan du få riktigt bra resultat med små medel. Sen är mer pengar givetvis aldrig fel. Men för de mindre företagen utan stora pengar att spendera på reklam och marknadsföring är det här ett optimalt sätt att tänka på.

Välj ut en väldigt tydlig målgrupp och se över hur ni bäst når dem och på vilket sätt. Formulera sedan ett tydligt kärnbudskap tillsammans med ett par stödbudskap. Sen ser ni till att pumpa ut dem i alla kanaler som finns tillgängliga för er. Prioritera att jobba med de ni kontrollerar själva, men med stöttning av strategiskt köpt marknadsföring. Istället för att investera i att sända er film på andras plattformar kan ni köpa billigare annonser och dra hem besökarna till er egen webbplats eller kampanjhemsida. Där kan ni låta dem se den film ni har tagit fram, eller eventuella andra enheter som har producerats till kampanjen.