Söker du någon form av lokal eller kontor till ditt företag, men känner att det finns för många olika alternativ? Då är du inte ensam! När det kommer till att hitta kontor finns det många lösningar att välja mellan – oavsett om du planerar att köpa eller hyra en lokal.

 

Oavsett om du har en nystartad PR-byrå eller vill byta kontor till din redan befintliga verksamhet finns det flera saker som du måste tänka på. Ju mer förberedd du är i ditt kontorsletande, desto lättare kommer det också att bli att hitta rätt. Alla har vi olika förutsättningar och behov och det är viktigt att komma ihåg. Som ett första steg bör du således sätta dig ner och göra en ordentlig analys av vad det är som just du behöver. Fördelen med en PR-byrå är att du inte kommer behöva tänka på lika många aspekter som om du letade lokal till din restaurang och det ger dig ett försprång.

 

Hitta lokaler och kontor att hyra

Att hitta ett riktigt bra kontor att hyra är idag inte speciellt svårt. Du kan hitta annonser i vanliga tidningar, men också i skyltfönster eller på anslagstavlor. Även sociala media brukar erbjuda en annons eller två från fastighetsmäklare som erbjuder bra lokaler. Bor du längre ner i Sverige har du även tillgång till riktigt fina och högkvalitativa kontorshotell i Malmö där du får mycket för dina pengar. Kontorshotell har många fördelar eftersom man oftast slipper fundera på drift och skötsel av fastigheten. Här är det bra att du är ute i god tid. Det är inte ovanligt att man har en uppsägningstid på tre månader. De annonser som du ser läggs således oftast ut några månader innan de faktiskt är lediga.

Välj rätt kontor – så ska du tänka

Det finns tre saker som vi tycker är extra viktiga att ha i åtanke när du ska välja ett kontor till din PR- och kommunikationsbyrå:

Läget

Placeringen av ditt kontor kan vara avgörande för hur bra det går för din verksamhet. Det är viktigt att kontoret är lättåtkomligt för kunder såväl som för anställda. Här kan du även ta hänsyn till andra aspekter som bussar, restauranger och konkurrenter. Titta även på vad det är för rykte som området har om du inte känner till det sedan tidigare.

Kostnaden

Hur mycket har du råd att betala för ditt kontor och är kostnaderna rimliga för det du får ut av lokalen? Vad kommer att ingå i kostnaden? Finns möjlighet att använda internet, kopiator, telefoni och personalrum eller är det endast rummen som ingår?

Utformningen

Hur ser kontoret ut i övrigt och är det rent och fräscht? Är storleken lämplig för din PR-byrå eller behöver du något mindre/större? Försök att tänka långsiktigt och titta inte bara på er situation för stunden. Går det riktigt bra och ni växer i området kommer du med största sannolikhet vilja stanna kvar.